27 mei 2010

Mountainbiken in Chiba

Tijd voor weer een fietsavontuur uit het oosten. Dit keer: mountainbiken in Chiba, Japan. Chiba is een schiereiland ten (zuid) oosten van Tokyo. Het heeft bossen, glooiende wegen, mooie tempels, een zeer fraaie kustlijn (waar je ook goed kan surfen) en rust. Het is soms moeilijk te geloven dat je zo dicht bij Tokyo bent.

Chiba staat niet in de Lonely Planet en waarschijnlijk mede daarom zie je weinig buitenlandse touristen. Ook is er weinig voorhanden als het gaat om Engelstalig touristische informatie. Een uitzondering daarop is Eco Tours Japan, het bedrijfje van Mark Morris die o.a. mountainbike verhuur en tochten organiseert vanuit het Nakadaki Centre, een `art village` in het bos in het oosten van Chiba. Het voelt als een andere wereld, een soort self-contained community waar iedereen elkaar kent en het leven een stuk relaxter is dan in de stad. Ook als Japanners voor het eerst hier komen zie je ze rondkijken: waar ben ik?

Nou, je bent in ieder geval in een zeer fraaie plek om te gaan mountainbiken! Via de website had ik contact opgenomen met Mark en had ik geregeld om met hem twee dagen te gaan mountainbiken in het oosten van Chiba. Hij had zowaar een fiets (goeie staat) die bijna groot genoeg was voor mij. Meestal in Japan zijn de fietsen 3 maten te klein voor mij dus dit was al heel wat. Mark nam me mee naar mooie tempels, glibberige pospaadjes, zandpaden bij de kust en mooie glooiende wegen met de nodige detours. Zonder overigens anderen tegen te komen want Mark is de enige trailblazer in het gebied, in heel Chiba wellicht zelfs gek genoeg. Ik ben geen volleerde mountainbiker dus met name de steile en af en toe bijzonder gladde afdalingen in het bos zorgden voor de nodige uitdaging. Op sommige stukken moest Mark zelfs afstappen, en Mark reed vroeger downhill wedstrijden in Japan. Ik moest 1 keer van de fiets springen toen ik wat te veel van voren remde (80-90% van je remkracht op je achterwiel en je gewicht helemaal naar achteren had Mark nog gezegd..) en bijna over de kop sloeg (op zijn Jasmijns zeg maar, zie ik zo voor me, haha). Op de eerste dag reed ik per ongeluk over een slang heen die op het bospaadje lag te zonnen. Ik dacht dat ik er midden over heen reed maar ik zag hem daarna weg glijden dus hopelijk heeft ie het goed overleefd.

Op de tweede dag reden we een klein paadje in naar de kust en kwamen we bij een super mooi klein afgezonderd strandje (The Cove maar dan zonder dolfijnen zeg maar; kijk trouwens dan ook naar Food Inc, dat is nog enger..) waar we na een korte frisse dip in de oceaan (nee, niet naakt..) onze weg vervolgden. Het weer was super deze twee dagen en daarmee had ik behoorlijk mazzel want de rest van de week was regenachtig en een stuk frisser. Op het eind van de tweede dag had ik helemaal mazzel want dat was de dag van de Forest Jam in Nakadaki en dat betekent zeer goede muziek en volop gezelligheid in het bos. Een prima einde van dit Fietsplannen avontuur!

Voor iedereen die van mountainbiken houdt en naar Japan wil (en wie wil dat nou niet?) is de Eco Tours Japan van Mark absoluut een aanrader. Neem contact op met hem en er valt waarschijnlijk wel iets te regelen. Overigens zijn de wegen in Chiba ook bijzonder geschikt voor racefietsen! En Chiba is nog nauwelijks ontdekt door (buitenlandse) touristen en heeft zeker veel te bieden. Je kunt er overigens ook nog een huis aan zee bouwen als je dat wil (Japanners wonen gek genoeg niet graag dicht bij de zee namelijk), iets wat ook steeds meer gedaan wordt door buitenlanders die er wonen en werken. Op naar het volgende Fietsplannen verhaal uit het oosten: down under (kangaroo tussen de spaken)!

2 opmerkingen:

bokkie zei

Dag Ed, lekker bezig zeg! Jammer dat ik er niet bij ben, het klinkt allemaal zo goed.
Kijk uit met het aanrijden van Skippy, die kunnen nogal hard schoppen!

Sayonara,

Mark

Erik B zei

Super Ed!
Dit zijn de betere fietsplannen.

Wat is Japans voor fiets?
En voor plannen?

Bij je volgende tochtje wil ik een live verslag, valt dat te regelen?

Erik