24 juni 2007

Amsterdam - Enkhuizen via Elspeet

Dijk van Lelystad naar Enkhuizen - km 160
Het plan was als trainingsrondje via de Veluwe (Ermelo - Elspeet - Nunspeet) en Enkhuizen een rondje te maken, vorige zondag de 17e. Zo'n 220 kilometer.

Het weer was zo slecht dat het even duurde voor ik weg kon, maar even over 2 uur gaf de buienradar aan dat de bui alleen nog boven Amsterdam hing, dus ging ik op pad. Het idee was om met een zwaar verzet en een wat lagere cadans te rijden. Dat ging lekker. Tussen Nijkerk en Ermelo kwam ik nog een man tegen die als hobby meerdaagse fietstochten heeft. Had dit jaar al 5000 gereden (zit nu zelf op de 2000) en zocht nog iets leuks nu hij niet naar de trans-alp tocht kon. OK... Ik voelde me wat beter omdat ik een minuut of 10 voor hem had gereden en daarna bij kon houden. (rond 37 kn) De Veluwe is echt leuk om te rijden. Lekker rustig, en hele stukken mag je op de weg rijden. Je kan wel verdwalen, op een gegeven moment zat ik al weer halverwege Apeldoorn toen de plaatsnaambordjes wat raar werden.

Via Elspeet (even bidons bijvullen in het restaurant) en Nunspeet, Elburg en Lelystad en daarna over de dijk naar Enkhuizen. Vanaf Lelystad hadden m'n benen er niet echt zin meer in, vol met zuur, maar trainen helpt wel: kon nog zo'n 30 aanhouden. Even pauze in Lelystad, en later op de dijk ook even pauze (zie de foto).

Geen regen meer gehad na het vertrek uit Amsterdam, en een mooie namiddag!
Bij Enkhuizen was het al wel kwart voor negen en de 60 km naar Amsterdam zag ik niet meer voor het donker gebeuren. En dan is er altijd nog het lokale treinstation.

Tip voor dijkrijders: als je net in Enkhuizen aankomt op het vasteland, even de provinciale weg oversteken naar de snackbar aan de overkant. Ze zijn daar ook bereid nog een flesje sportdrank te verschaffen als ze eigenlijk al dicht zijn en de zaak opgeruimd is. Goeie zaak!

1 opmerking:

bokkie zei

Goeie actie!
Maar euh... 220 km en 's middags om 2 uur vertrekken, dan mag je zeker wel koplampen monteren! Crazy Rabbit, crazy!

P.s. wat dacht je hiervan als voorbereiding op LBL: de Batavus Grenslandklassieker & deze De Hel van de Heuvelrug