10 september 2006

Amsterdam - Enschede


Sinds een goeie vriend van me vorig jaar naar de andere kant van de wereld, te weten Enschede, verhuisd is leek het me leuk om daar een keer naar toe te fietsen.
Het eerste plan, om dat met z'n drieen te doen in drie dagen, sneuvelde eerder dit jaar toen Mark ziek werd en Vincent in datzelfde weekend een motorongeluk kreeg.
Het is nooit goed om je door het lot op je kop te laten zitten, dus ik besloot om de route te gaan scouten voor als de driedaagse tocht volgend jaar opnieuw op de rol komt.
Met de auto is het zo'n 170 km, dus ik schatte het met de fiets op 200 km. Zondag 3 september ging ik om even voor half negen op pad, met een beetje motregen in de lucht maar verder mooi weer.

Helaas, bij Naarden, na 18 km barste de bui los, en hield niet meer op tot ergens in Apeldoorn, waarna het bij korte buien bleef. Dat mocht de pret niet drukken (of eigenlijk wel, maar alleen het eerste uur. Daarna wen je er wel aan.)

Ik had een redelijk directe route genomen, die vaak langs de provinciale weg liep, met uitzondering van de doorsteek tussen Nijkerk en Apeldoorn, die mooi op kleine weggetjes door het bos liep. Net buiten Nijkerk reed ik over een scherpe kiezelsplinter, met een lekker achterband als gevolg. Die liet zich niet gemakkelijk wisselen, dus een half uur later pas zat ik weer op de fiets. Met een langzaam leeglopende band. Zucht. Na twee keer oppompen was ik in Garderen en besloot m'n tweede reserveband eraan te wagen.
Waarschijnlijk was het ventiel van de eerste reserveband verbogen omdat deze zo lang in m'n zadeltasje had gezeten, en wilde het ventiel daardoor niet helemaal meer afsluiten. De tweede band was nieuw en hield gelukkig wel.

Tussen Garderen en Apeldoorn heb je een paar mooie heuvels en - op een regenachtige zondag - lange, rustige fietspaden, en dus ideaal om even lekker door te halen. Vanaf Apeldoorn naar Deventer, en van Deventer naar Holten, heb je een landschap dat aan Noord-Holland doet denken, maar met wat krommere wegen. Heerlijk om een hoog tempo aan te houden en je duur-conditie te trainen.

Bij Holten ben ik nog even achter het dorp omhoog gereden, maar ik kon niet goed uitvogelen welke weg er naar de top van de Holterberg gaat, en aangezien ik toch eigenlijk wel aan een warme douche toe was, heb ik dat even tot de volgende keer overgelaten. Toen was al wel duidelijk dat Enschede op de fiets toch echt minder dan 200 km
was, dus ben ik een beetje omgereden via Haaksbergen om in ieder geval aan 170 km te komen.

Totale afstand: 172km, rijtijd: 6 uur, gemiddelde 28,7. Echte tijd 8 uur, waarvan 80 minuten banden wisselen en pompen...

Al met al toch een leuk ritje. Ik heb nu het gevoel dat Enschede eigenlijk niet zo ver weg ligt, als je er zo naar toe kan fietsen.


2 opmerkingen:

Unknown zei

Geweldig! Alex en ik hebben het al jaren over deze tocht (na een biertje of drie) maar jij doet het gewoon!

En ik kon gisteren merken dat je inderdaad sterke benen had gekweekt. Maar, zoals gezegd, over gisteren later meer!

bokkie zei

Lijkt me een goede tocht om Fielt eens me te verrassen.

O ja, over die Holterberg, gewoon vanaf Holten richting Nijverdal rijden.