24 november 2006

De Kneet & andere video's

Het is winter en het is koud, wat is er dan beter om binnen warm voor de buis te zitten en naar “fietsgerelateerde” video’s te kijken. Wat dat precies betekend weet ik eigenlijk niet en waarom we naar die video van dat zwakbegaafde meisje met een maandverband fetisj keken was mij ook onduidelijk. Maar goed het houdt je van de straat.

Op de bank met een pilsje in de hand kon het feest beginnen. Ed had goed z’n best gedaan met het verzamelen van mooi materiaal en hij opende dan ook sterk met een docu over “De Kneet”. Aan het eind van de film, toen iedereen geëmotioneerd naar de begrafenis van Gerrie Kneteman zat te kijken, vroeg Erik B. zich af: “Is Kneteman dood, joh?”. Oeps… snel op naar de volgende film.
Met “Le Vélo de Ghislain Lambert” gingen we terug naar de jaren zeventig en zagen we hoe Benoît Poelvoorde zich als “kleine” renner in het prof peloton staande probeert te houden. De film is grappig en heeft naast mooie retro tricots ook prachtige beelden van klassieke parkoersen.
Daarna kwam de video met het zwakbegaafde meisje waar ik weinig maandverband aan vuil ga maken. Het enige wat ik er over kan zeggen is: je had er bij moeten zijn!
Edward “Roti Manis” & Hanneke, de enige vrouw van deze fietsplannen videoavond, lieten hun vakantie-fietsvideo zien. Na prachtige beelden van Indonesië reden zij aan het eind ook nog eens een berg op. Hanneke voorop en Edward er hijgend er achteraan, da’s pas liefde!
Met een Tacx video werd het parcours van “Le Marmotte” verkend en ik moet zeggen: we zijn er allemaal klaar voor.
Het eind van de avond kwam in zicht en Ed gooide er “Les Triplettes de Belleville” in. Iedereen was toch al een beetje moe geworden en had daardoor wat problemen met het volgen van het nogal absurde verhaal. Maar het moet gezegd worden; het is een mooie film. Aan het eind vroeg Rene zich, zichtbaar vermoeid, af of “Les Triplets de Belleville” een Franse film was. “Bien Sure, René.”

Wat mij betreft was het een geslaagde avond. Ed had goed zijn best gedaan om mooie video’s te scoren en de koelkast was ook uitstekend gevuld. Zelf heb ik het meest genoten van de docu over “De Kneet”, en voor een volgende keer zouden we wat mij betreft dan ook meer docu’s in huis mogen halen. Persoonlijk vind ik films over echte wielrenners en echte wedstrijden toch het allerleukst. Hoewel ik, naast Peter Winnen, inmiddels ook Ghislain Lambert tot mijn favoriete wielrenners reken!

P.s. video’s kunnen ook leerzaam zijn. Kijk naar de foto boven dit verslag en beantwoord de volgende twee vragen; wie verslaat Gerrie Kneteman in deze sprint om het wereldkampioenschap en wat zegt hij over zijn rugnummer?



Met dank aan: Rotterdam Vormgeving

5 opmerkingen:

Unknown zei

Graag gedaan hoor. Maar: "problemen met het volgen van het nogal absurde verhaal"?? Kom op zeg, een simpel animatie filmpje. Ik vond de film zeer eenvoudig te filmen. Ik kende altijd maar 1 persoon die dit soort films niet kon volgen en dat was Bram. Maar nu is het bij jullie ook al zover? ;-)

Overigens: ik had nog een berg documentaires liggen voor die avond. Maar ik dacht: een simpel animatie filmpje, dat is het enige wat de jongens nu nog kunnen volgen..

Ik heb nog liggen:
- Tour des Legendes. Ook met kleren aan erg leuk.
- Monty Python's Flying Circus - The Cycling Tour

van Alex:
- Tour de France - Historisch Overzicht (inclusief valpartijen, sprinters en bloopers!)
- Ronde van Frankrijk - Miguel Indurain

en nog in de post op weg naar mij toe:
- The Hard Road

Genoeg stof voor een vervolg!

Maar dan moeten we wel eerst even aan Erik vertellen welke wielrenners allemaal al zijn overleden..

Unknown zei

Ik bedoelde natuurlijk: zeer eenvoudig te volgen.

Ellendig blogpakket waar je je comments niet kunt editen..

bokkie zei

Ja, tour des légendes, zin in!
Is er trouwens ook in boek vorm, "wij waren allemaal goden" van Benjo Maso. Absolute aanrader!

Anoniem zei

Ik ben er nog bedroefd van.
Overigens was het de aankondiging van de docu die me nogal zwaar overkwam en die me deed vermoeden dat ik iets vergeten was tgv het op dezelfde dag overlijden van iemand anders, waarbij ik nog dacht: goh, dan wordt zo iemand's dood toch wel overschaduwd. En inderdaad.

rotimanis zei

Meer docu! Voor herhaling vatbaar. Ik bedoel, niet dezelfde...
O ja en graag de laatse 15 minuten van de animatie... die hadden we helaas gemist.