03 september 2006

Verslag van de Grazy Five Country Cycle Tour

Ondanks regen, kou & tegenwind is het toch gelukt om de Grazy Five Country Cycle Tour uit te rijden. Er zijn momenten geweest waarop Erwin en ik twijfelde of het wel zou lukken. Er zijn ook alternatieve oplossingen door ons hoofd geschoten maar uiteindelijk werd het weer op het juiste moment wat beter waardoor alle vijf de landen aangedaan konden worden en zo een missie volbracht.

Maastricht – Hellenthal (D)
100,6 km

Met mooi weer vertrokken we uit Maastricht om via Montzen, Lontzen & Konzen naar Hellenthal te rijden. In de klim naar de Duitse grens begon het te regenen en daarom werd er, net over de grens, in Roetgen een pauze in gelast. Het weer werd er helaas niet beter op en dus stapte we maar weer terug op de fiets.
In Monschau zijn we nog even gestopt voor een foto, maar we waren inmiddels te koud en te nat om echt een pauze te houden. Om warm te blijven zijn we dus maar weer snel op de fiets gestapt om ons zo warm te kunnen trappen.
Vlak voor Hellenthal stopte het gelukkig met regenen en af en toe brak de zon zelfs door zodat we opgedroogd bij een compleet verlaten jeugdherberg aan konden komen. Van de beheerder kregen we de sleutel waarna hij er snel vandoor ging. ’s Avonds hebben Erwin & ik dan ook “The Shining” nog even na gespeeld.

Hellenthal (D) – Wiltz (LUX)
100,9 km

“Als het het eerste uurtje maar droog is” zei Erwin tijdens het ontbijt. Soms leek het droog en af en toe miezerde het, maar toen we op de fiets stapte begonnen het gewoon weer te plenzen. Nat en verkleumt kwamen we boven op de Weißer Stein (689 m).
Via de Ourthal route zijn we richting Luxemburg gereden en bij Burg Reuland zijn we even gestopt voor koffie met gebak.
Met een stevige klim bij Ouren reden we Luxemburg binnen en via Clervaux zijn we naar Wiltz gereden. Gelukkig brak de zon weer door en zo kwamen we opnieuw droog bij de jeugdherberg aan. Dat was erg fijn want eenmaal bij de jeugdherberg moesten we buiten wachten op de, nogal dikke, beheerder die te laat voor ons open deed.

Wiltz (LUX) – Bouillon (B)
102,9 km

Na anderhalve dag door de regen rijden werd het weer gelukkig beter. Hoewel we maar één stevige regenbui over ons heen kregen moesten we nog wel steeds de kou en flinke tegenwind trotseren.
Ook de route werd beter. Of eigenlijk: mooier, maar ook een stuk zwaarder. Vooral bij de grens tussen Luxemburg en België en langs de Semoise was het stevig klimmen.
Bij Bouillon, waar onze jeugdherberg was, moesten we nog 3,5 Km richting de grens met Frankrijk klimmen. Het vijfde land werd ons niet in de schoot geworpen want het gemiddelde stijgingspercentage lag rond de 8 procent. Groot voordeel was wel dat we na de foto konden afdalen naar onze jeugdherberg.

Bouillon (B) – St. Vith (B)
118,5 km

Het weer zou voor deze dag nog beter moeten zijn, maar ’s morgens lag er een dikke mist over het dal & het kasteel van Godfried. Het was gelukkig niet echt koud meer en we reden door een prachtig, mistig & winters landschap. Het weer werd steeds beter en in Houffalize konden we zelfs in het zonnetje op het terras zitten.
Ook met de afstand ging het erg goed. In plaats van 150 Km werd de route 120 Km en zo was er wat meer ruimte voor pauzes.
Opnieuw kwamen we ruim op tijd in St. Vith aan en moesten we, omdat de receptie van de jeugdherberg nog niet open was, noodgedwongen een biertje drinken in de kroeg.

St. Vith (B) – Maastricht (NL)
97,1 km

Op weg naar huis werd het weer natuurlijk een stuk beter. ’s Ochtends was het nog mistig maar als snel brak de zon door en konden de regenjassen uit. Eigenlijk was er deze dag maar een echt opstakel namelijk: de “Signal de Botrange”, met zijn 694 meter het hoogstepunt van België.
De benen waren inmiddels goed getraind en dus viel de beklimming erg mee. Daarna was het voornamelijk afdalen. Helemaal mooi was natuurlijk de afdaling door de “Val Dieu” vanaf Clermont. Alles ging zo voorspoedig dat we wederom voor het snelste tijdschema in Maastricht terug waren en zo, na een 2 uur durende treinrit, op tijd bij moeders pappot konden aanschuiven.

totale fietstijd: 26:57
gem. snelheid: 19,31 km/u
max. snelheid: 59,30 km/u
totaal aantal kilometers: 520



Met dank aan: Rotterdam Vormgeving

3 opmerkingen:

Bananeman zei

Godsamme!

Een chapeau voor elk land!

Chapeau!

Chapeau!

Chapeau!

Chapeau!

Chapeau!

DiRene zei

Hoed,Hut,Chapeau!!

DiRene zei

...en pierre wat doen we 10 voor 11 elke maandag morgen?!?

Er is een fout opgetreden in dit gadget